Przełom nadnerczowy to zespół objawów klinicznych, spowodowany nagłym brakiem kortyzolu. Jest to stan zagrożenia życia, dlatego w razie jego wystąpienia konieczne jest natychmiastowe rozpoznanie i leczenie farmakologiczne. 

Przyczyny

Przełom nadnerczy może wystąpić w przypadku silnego stresu u pacjenta z przewlekłą niedoczynnością kory nadnerczy, w przypadku zbyt małej substytucji hydrokortyzonu. Ostra niewydolność nadnerczy może zdarzyć się również u zdrowych osób, w przypadku uszkodzenia nadnerczy przez uraz (spowodowany np. silnym uderzeniem), wylew krwi (w zespole wykrzepianie wewnątrznaczyniowego), rzucawki u kobiet w ciąży oraz leczenia przeciwzakrzepowego. Zdarza się, że przełom nadnerczowy występuje nagle u pacjentów w krytycznej fazie niewydolności kory nadnerczy – głównie w przypadku zaburzeń w układzie podwzgórze-przysadka-nadnercza (opornych na leczenie kortykosteroidami) z reakcją zapalną.

Objawy

Objawy przełomu nadnerczowego zależą od stopnia wyniszczenia organizmu. Najczęściej występującymi objawami są: osłabienie, wymioty, biegunka, spadek ciśnienia tętniczego, tachykardia, zaburzenia świadomości, wstrząs. W przełomie nadnerczowym zagrażającym życiu nasilają się osłabienie, nudności, wymioty a ciśnienie tętnicze stopniowo się zmniejsza. W bardzo poważnej fazie choroby spadek ciśnienia jest oporny na leczenie farmakologiczne – ciśnienie tętnicze nie podnosi się, mimo zastosowanych leków.

Leczenie

W pierwszej kolejności należy wyrównać poziom kortyzolu, poziom wolemii oraz elektrolitów. Należy także podnieść poziom glukozy we krwi.

Podziel się:
[Głosów:10    Średnia:4.8/5]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *